Tinggal beberapa hari sahaja lagi kita akan meninggalkan bulan Ramadan dan akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Hari Raya adalah hari yang paling dinanti-nantikan selepas sebulan berpuasa. Dan hari raya laha yang sering menjadi punca kenaikan berat badan. Raya pun sebulan kan?

Berikut adalah antara tip elak gemuk di hari raya yang boleh diamalkan sepanjang bulan Syawal.

  • 2:5 Rule

    Dalam seminggu cuba amalkan 5 hari makan agak sihat dan 2 hari kurang sihat. Kenapa 5:2? Kebanyakan rumah terbuka adalah pada hari Sabtu dan Ahad sahaja. Kira dua hari ni boleh rosak diet lah. Jadi seimbangkan pemakanan pada hujung minggu dan amalkan pemakanan yang lebih baik keptika hari Isnin hingga Jumaat.

  • 20 Minit

    Ingat! Untuk kenyang, ia akan mengambil masa lebih kurang 20 minit. Jadi mulakan setiap rumah terbuka dengan hihdangan yang agak seimbang dan cuba makan perlahan.  Macam mana hidangan ‘seimbang’ tu? Cari sumber karbohidrat segenggam (nasi, ketupat), sumber protein yang baik (ayam masak merah, daging rendang) dan sayur. Lepas tu baru makan manisan. Ingat, ambik sikit je manisan tu!

  • Setiap Rumah Terbuka = Satu Meal

    Ramai yang akan mengadu banyak rumah terbuka perlu dihadiri dan tidak dapat elak daripada makan berlebihan. Betul, tapi hari biasa pun tetap makan 5 hingga ke 7 kali bukan? Cuba ambil satu hidangan setiap rumah terbuka dengan jarak mungkin 2-3 jam di antara setiap rumah terbuka.

  • Fokus Pada Kalori Makanan

    Elakkan kalori daripada air. Iya lah, hari raya lebih sinonim dengan makanan raya kan? Jadi, cuba kurangkan pengambilan kalori yang berlebihan. Biar kalori makanan, jangan kalori air!

  • Jangan Tak Beraya Pulak!

    Tidak salah kita menikmati segala lauk yang lazat di hari raya setelah berpuasa sebulan. Hidup ini perlu diseimbangkan!

Sumber: kevinzahri.com & Google (gambar)

Komen dgn Fesbuk

komen