Kebanyakan donat memang sedap, tapi bila dah sejuk rasanya dah jadi ‘kureng’. Lepas tu liat pula. Siapa yang tak sukakan donat gebu dan lembut kan? Paling penting, biarpun sudah lama dibuat ia tetap lembut.

Macam mana nak buat donat agar sentiasa gebu walaupun dah lama? Kalau dimakan waktu panas pun sedap, waktu sejuk pun masih sedap. Jom tengok langkah ini.

Bahan yang diperlukan: 

  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 cawan air suam
  • 2 sudu besar menetga
  • 4 sudu besar gula pasir
  • 3 sudu besar susu pekat
  • 1 paket yis
  • 1 biji telur

Cara membuatnya: 

  1. Cairkan mentega dan ketepikan. Kemudian larutkan gula dan susu di dalam air suam. Masukkan yis dan sebatikan. Biar selama 10 minit.
  2. Pukul telur dan campurkan bersama mentega cair. Yis akan berbuih-buih pada waktu ini, Campurkan bersama mentega.
  3. Kemudian masukkan kesemuanya ke dalam tepung gandum dan gaul menggunakan senduk kayu. Rehatkan adunan selama 45 minit.
  4. Ambil adunan dan bentuk menggunakan acuan.
  5. Kemudian dalam minyak penuh dengan api sederhana. Balik-balikkan sehingga bertukar warna keemasan.

Tip: 

  • Pastikan acuan anda diletakkan sedikit tepung bagi mengelakkan adunan melekat padanya.
  • Tip mudah untuk menyalut donat dengan gula adalah dengan meletakkannya ke dalam zip lock bag. Kemudian digoncang agar gula rata pada donat.

Selamat mencuba!

Sumber: rasa.my & google (gambar)

Komen dgn Fesbuk

komen