Daging merah sering menjadi pilihan walaupun harganya mahal. Namun, tetap menjadi pilihan. Hal ini ada kalanya kita tertipu dengan si penjual daging yang menyatakan daging yang dijualnya segar tetapi sebaliknya.

Tips membeli daging merah :

1. Perhatikan warna daging

Ketika anda hendak memastikan daging yang anda beli dalam keadaan baik atau busuk caranya iaitu dengan memperhatikan warna daging itu sendiri. Daging yang memiliki kualiti baik biasanya mempunyai warna merah yang masih sangat segar dan tidak menampakkan pucat dan kotor.

2. Cium bau daging

Daging lembu yang masih dalam keadaan segar biasanya akan berbau aroma daging yang segar, tidak berbau busuk atau bau amis. Ketika membelinya anda jangan tertipu dengan penjual daging itu sendiri. Walaupun pada ketika itu anda sudah tercium bau hamis walaupun sedikit, akan lebih baiknya jika anda batalkan niat anda untuk membelinya.

3. Lihat keadaan daging

Sebelum anda membeli daging, tidak ada salahnya apabila anda melihat tekstur daging itu sendiri. Jika anda mendapati tekstur daging yang kenyal serta keadaannya kembali seperti semula ketika di tekan, maka daging tersebut adalah masih dalam keadaan segar atau baru. Sebaliknya, jika daging yang anda tekan terasa lembek, maka daging itu sudah tidak segar lagi.

4. Hindari membeli daging dalam keadaan beku

Banyak orang yang biasanya salah tertipu ketika membeli daging. Dimana biasanya mereka menganggap bahwa daging dalam keadaan beku ialah daging yang segar dan baik. Daging yang beku memanglah baik, namun perlu kita ketahui juga bahwa kesegarannya adalah kurang. Namun, jika tiada pilihan lain dan anda perlu juga membeli daging dalam keadaan beku, maka anda bolehlah memilih daging yang tidak terdapat kumpulan ais, karena daging yang seperti itu merupakan daging yang sudah lama.

5. Hindari memilih daging yang berair

Ketika kita membeli daging, tentu saja kita melihat daging yang tergantung. Ketika itu, anda harus memastikan bahwa anda tidak memilih daging yang terlalu berair, kerana boleh jadi daging tersebut adalah daging lama. Namun, jika yang menitis pada daging adalah darah, maka tidak menjadi masalah jika anda membelinya, karena itu merupakan sari atau jus daging lembu tersebut.

Sumber : https://selerasa.com dan google (gambar)

Komen dgn Fesbuk

komen